اعدام شیعیان در عربستان، به ویژه از نوع معترض آن، خبر عجیبی نیست. رژیم آلسعود بدون هرگونه مستندات قانونی جوانان و نوجوانان شیعه در این کشور را به اعدام محکوم میکند. هرچند مجامع بینالمللی نسبت به این رفتار آلسعود، زبانا معترض هستند اما در عمل هیچ فشاری بر این کشور قرون وسطایی دارای نفت و دلار وارد نمیکنند و بدین صورت این رژیم را در تداوم جنایتهایش تشویق نیز میکنند.
خبرگزاری تسنیم در این باره به نقل از «سعودی لیکس» نوشته، بیش از 40 نوجوان در زندانهای رژیم سعودی بهاتهامات مربوط به اعتراضهای قطیف در سال 2011 با مجازات اعدام روبهرو هستند. منابع حقوقبشری اظهار داشتند که علیرغم تعهد مقامات سعودی برای متوقف کردن مجازات اعدام علیه افراد زیر 18 سال، دهها نفر بهاتهامات خودسرانه با اعدام روبهرو هستند.
مقامات سعودی در سال 2018 پایان مجازات اعدام را برای افراد زیر 18 سال و نوجوانان بهدلیل برخی از جرایم اعلام کردند؛ اما این کشور «مصطفی آلدرویش» را اخیرا بهدلیل اتهامات مربوط به دوران کودکی اعدام کرد. دیدهبان حقوق بشر تأکید کرده که مقامات سعودی به اجرای احکام اعدام ناعادلانه علیه نوجوانان ادامه میدهند.
این سازمان از رژیم سعودی خواست که با ممنوعیت مجازات اعدام برای کودکان در همه موارد بدون استثنا به اکثر قریب به اتفاق کشورها بپیوندد. خانوادههای زندانیان مذکور از «دومنیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس خواستهاند که در جریان سفرش به ریاض برای توقف مجازات اعدام افراد کمسنوسال مداخله فوری کند. دولت انگلیس پیش از این و بعد از مواجهه با اعتراضهایی از این دست اعلام کرده بود، کشورش به روابط با سعودیها (بخوانید دلارهای سعودی) نیاز دارد. گفتنی است، رژیم آلسعود غالبا حکم اعدام را با شمشیر اجرا میکند!
یک سازمان حقوق بشر از زمان آغاز به کار پادشاه سلمان بن عبدالعزیز و پسرش 844 مورد اعدام سعودیها و خارجیها را در این پادشاهی ثبت کرده است. سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر اعدام 844 نفر را توسط رژیم آلسعود ثبت کرده است که بالاترین درصد این اعدامها در سال 2019 بهطور متوسط 130 نفر است.
اخیراً مقامات سعودی آلدرویش را بهدلیل اتهاماتی که «اقدام مسلحانه علیه ولی امر، تهدید امنیت کشور، تشکیل یک باند تروریستی برای کشتن نیروهای امنیتی و فتنهانگیزی» خواندهاند، اعدام کردند. «فؤاد ابراهیم» معارض سعودی در حساب توئیتری خود در واکنش به این خبر نوشت: «مصطفی آلدرویش جوان اهل قطیف بهعنوان بخشی از اتهامات ساختگی بازداشت شد که شامل دهها تن از کسانی میشود که در تظاهرات مسالمتآمیز سال 2011 شرکت کردند و با گلوله در خیابان و یا با شمشیر کشته شدند».
بازداشت رئیس سازمان امنیت عربستان
از سوی دیگر، فعالان فضای مجازی و برخی معارضان دولت سعودی نوشتهاند که «عبدالعزیز الهویرینی» رئیسسازمان امنیت کشور عربستان و مدیرکل اداره آگاهی بازداشت شده است. حساب توئیتری «امل الناس» برای اولین بار خبر بازداشت «الهویرینی» را منتشر کرده و نوشته است که دلیل بازداشت وی، مشکوک شدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به او بوده است. پس از این توئیت، حساب کاربری «تجمع المعارضة الحره» نیز به عنوان یک حساب کاربری معروف در میان معارضان عربستانی، ضمن تأیید خبر بازداشت رئیسسازمان امنیت کشور عربستان، به طور مفصل به پیشینه و چرایی بازداشت وی پرداخت. این حساب کاربری نوشته است که «الهویرینی» نزدیکترین فرد به «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی که اکنون در زندان است، محسوب میشد، اما به وی خیانت کرد و در سال 2017 خبر تصمیم وی برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن سلمان را به شاه سعودی داد. پس از آن الهویرینی به ریاست سازمان امنیت کشور سعودی رسید.
الهویرینی در دیدار با پادشاه سعودی که بن سلمان نیز در آن جلسه حضور داشت، به ملک سلمان گفته بود که حاضر است «محمد بن نایف» و تمامی افراد وفادار به او را تحویل دهد. الهویرینی همچنین نقش مهمی در قتل «جمال خاشقجی» داشت و در این ماجرا «عبدالله الهویرینی» برادر وی نیز به او کمک کرد.
«تجمع المعارضة الحره» سپس نوشت که دلیل بازداشت الهویرینی این است که «محمد بن سلمان» تلاش دارد «احمد بن عبدالعزیز» عمویش را که خود زندانی کرده، آزاد کند و از فشار آمریکا و کشورهای اروپایی مقداری بکاهد. اما «احمد بن عبدالعزیز» خود حاضر نیست از بازداشتگاهش بیرون بیاید و چند شرط مهم در این باره اعلام است که یکی از آن شروط بازداشت «عبدالعزیز الهویرینی» است. احمد بن عبدالعزیز، الهویرینی را خائن میداند و سر ماجرای خیانتش به «محمد بن نایف» از او کینه پیدا کرده است.
بنابراین «محمد بن سلمان» نیز برای کسب رضایت «احمد بن عبدالعزیز» دستور بازداشت «الهویرینی» را صادر کرده و به نوعی پس از این همه خدمات، وی را قربانی کرده است تا پرونده کودتای «محمد بن نایف» برای همیشه بسته شود. علاوهبر الهویرینی، چند تن از مهمترین مقامات امنیتی سعودی که در جریان بازداشت بن نایف و احمد بن عبدالعزیز نقش اصلی داشتند نیز بازداشت شدهاند.
وزارت کشور: نتایج نهایی انتخابات از سوی شورای نگهبان اعلام میشود
وزارت کشور اعلام کرد: نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورتجلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام میشود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ستاد انتخابات کشور توضیحاتی را درباره نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورتجلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام میشود.
تعدادی از تعرفه های اخذشده توسط رأیدهندگان، با توجه به تعدد صندوقهای آراء، سهواً به صندوقهای دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است.
انتهای پیام
دعای افزایش مال و ثروت با تاثیری غیرقابل باور
طبق روایات ائمه اطهار سوره ها و دعاهایی هستند که تاثیر باورنکردنی در افزایش مال و ثروت و رفع فقر و تندگدستی در کار و زندگی دارند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ افزایش رزق و روزی و ثروت و در کل پیشرفت زندگی مادی یکی از تمایلات همه افراد است تا بتوانند خود و خانواده شان در رفاه باشند و یک زندگی راحت و توام با آرامش را تجربه نمایند . برای افزایش رفاه و افزایش رزق و روزی در کنار عواملی مانند تلاش و کوشش راه های دیگری نیز وجود دارد .
یکی از این راه ها توکل به خدا و دعا برای افزایش رزق است . در همین راستا توصیه هایی از طرف امامان معصوم مبنی بر خواندن برخی از سوره ها به ما برای ثروتمند شدن و کسب روزی فراوان شده است که در این بخش از نمناک شما را با ادعیه های مختلف و مهمترین و برجسته ترین روایات ائمه اطهار آشنا می کنیم.
دعای زیاد شدن رزق و روزی
ختم سوره واقعه:
بیشتر بخوانید:
از امام سجاد علیه السلام روایت شده است که ختم «اذا وقعه» برای افزایش رزق و روزی مفید است .
این ختم به صورت زیر می باشد:
اگر ابتدای ماه قمری روز دو شنبه بود هر روز به تعداد شماره روزها از روز اول تا چهاردهم سوره واقعه خوانده شود مثلا روز اول یک مرتبه ، روز دوم دو مرتبه و الی آخر ... .
بعد از اتمام خواندن سوره مبارکه واقعه در هر روز،این دعا را بخوانید:
اَللّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَأنْزِلْهُ وَ اِنْ کانَ فِی الْاَرْضِ فَأخْرِجْهُ وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ وُ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ کَثیراً فَبارِکْ لی فیهِ وَ أرْسِلْهُ عَلی اَیْدی خِیارِ خَلْقِکَ وَ لا تُحْوِجْنی اِلی شِرارِ خَلْقک. وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ فَکَوِّنْهُ بکِیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ، اَللّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَیََّ حَیْثُ اَکُونُ وَ لا تَنْقُلْنی اِلَیْهِ یَکُونُ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَِیْءٍ قَدیرٌ. یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا واحِدُ یا مَجیدُ، یا بَرُّ یا رَحیمُ یا غَنیُّ ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَمِّمْ عَلَیْنا نِعْمَتَکَ، وَ هَنِّئْنا کَرامَتَکَ، وَ اَلْبسْنا عافیَتَکَ
و در هر پنجشنبه ای که بین روز اول تا چهاردهم قرار دارد این دعارا بخوانید:
یا ماجِدُ، یا واحِدُ، یا جَوادُ، یا حلیمُ، یا حَنّانُ، یا مَنّانُ، یا کَریمُ اَسْألُک تُحْفَةً مِنْ تحَفِکَ تَلُمُّ بها شَعْثی وَ تَقْضی بها دَیْنی وَ تُصْلِحُ بها شَأنی برَحْمْتِکَ یا سَیِّدی .(بیان آیت الله العظمی سید "صادق روحانی” در مورد دعایی برای ثروتمند شدن)
روایت دیگر برای ختم سوره «واقعه» جهت وسعت رزق
از شب شنبه، هر شب سه بار برای افزایش رزق سوره مبارکه واقعه را بخوانید وشب جمعه 8 مرتبه آن را بخوانید و پنج هفته متوالی این سوره را به همین صورت ادامه دهید وقبل از هر بار خواندن سوره این دعا را بخوانید:
اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ اِسْتَجِب ْ. دَعْوَتَنَا مِنْ غَیْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَیْنِ بِحَقِّ الامَامِیْن الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِکَ یاارحم الراحمین. فرموده اند این ختم تاثیر عجیبی دارد.
ختم سوره مبارکه طه جهت افزایش رزق :
هر روز بعد از اذان صبح وقبل از طلوع آفتاب سوره مبارکه طه را برای افزایش رزق بخوانید تا خدا وند از جایی که گمان نداشته باشید برای شما روزی برساند ،اگر در هنگام طلوع آفتاب این سوره را بخوانید روزی تازه به شما می رسد و اگر این سوره مبارکه را بنویسید وهمراه خود داشته باشید در پی هر حاجتی بروید موفق می شوید ، واگر می خواهید برای اصلاح بین دونفر بروید قبل از رفتن این سوره را بخوانید .
ذکری برای افزایش رزق:
مرحوم کشمیری به نقل از مرحوم قاضی کیمیا آورده است:
اگر کسی افزایش رزق و روزی بخواهد باید ذکر اللّهُمَ اَغنِنِی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضِلکَ عَمَّن سِواک را بسیار بگوید . از حضرت استاد بهجت نقل شده در آغاز و پایان ذکر ،صلوات بفرستدمثلاًاگر میخواهد110مرتبه بگوید،ابتدا صلوات بفرستد بعد110 بار بگوید ذکر را وباز صلوات بفرستد .
برای گشایش رزق و روزی در هر روز 77 مرتبه بگوید:یا غَفور یا وَدود
برای افزایش رزق دعای :اللهم اَغْنِنِی بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ را به صورت مداوم بخوانید.
برای افزایش رزق و روزی به مقدار کم و به صورت مداوم صدقه بدهید.
برای افزایش روزی این ذکر را لا إلهَ إلاَّ اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ. [ 100 مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.
برای افزایش روزی این ذکر را یَا رَازِق یَا فَتَّاحُ یَا وَهَّابُ یَا غَنِیُّ یَا مغنِی یَا بَاسِط ُ. [ 10 مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.
برای افزایش روزی این ذکر را سُبْحَانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، أسْتَغفِرُ اللهَ وأُتوبُ إلیهِ وَأسْأَلُهُ مِنْ َفضْلِهِ. [ 10 مرتبه] بعد از نماز صبح بگویید.
بهترین دعا برای ثروتمند شدن
حضرت صادق علیه السلام می فرماید :اگر کسی در دو ماه پیاپی هر روز چهارصد مرتبه این دعا بخواند خدا علم بسیار یا مال بسیار او را کرامت فرماید.
دعا:
اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ
آمرزش خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست زنده
الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی
و پاینده و بخشاینده و مهربان پدیدآرنده آسمانها و زمین (آمرزش ) از تمام ستمکاری و جنایت
وَ اِسْرافی عَلی نَفْسی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ
و زیاده روی بر خود و بسویش توبه کنم
دعایی برای رهایی از تنگدستی و افزایش رزق از رسول خدا
حضرت محمد صلی اللّه علیه و آله به اصحاب صفه وقتی که از تنگدستی خود شکایت کردند ، فرمود :این دعا (اللهم رب السموات السبع و رب العرش العظیم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر) را دائم بخوانند، غنی خواهند شد.
مردی خدمت حضرت رسول خدا مشرف شد و از فقر شکایت کرد و چنانچه در بخش دین و مذهبت نمناک می خوانید آن حضرت فرمودند:وقتی که داخل خانه ات شدی سلام کن ، کسی در خانه بود، جواب سلامت را می دهد و اگر کسی خانه نبود در آن سلام کن و یکبار سوره توحید را بخوان . آن مرد آنچه که حضرت فرموده بودند، عمل کرد و خداوند به او رزق فراوان عطا کردبه صورتی که حتی همسایه ها نیز از آن بهرمند شدند.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند:قسم به آن خدایی را که من را مبعوث فرموده هرکسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود ان شاء الله یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقََنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین
در دستور دیگر برای توسعه رزق گفته شده بعد از این دعا حمد و توحید و قدر و آیة الکرسی را بخواند و بعد برخیزد و رو به قبله حاجت بخواهد.
دعای طلب روزی از پیامبر یا رازِقَ الْمُقِلّینَ وَ یا راحِمَ الْمَساکینَ وَ یا وَلِیَّ الْمُؤْمِنینَ وَ یا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتینَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَارْزُقْنی وَ عافِنی وَ اکْفِنی ما اَهَمَّنی (ای روزی ده نداران و ای مهرورز به مسکینان و ای سرپرست مؤمنان و ای صاحب نیروی محکم درود فرست بر محمّد و خاندانش و روزیم ده و عافیتم ده وکفایتم کن آنچه مهم است بر من)
از رسول اکرم روایت شده هر کس این دعا را بخواند یا با خود حمل نماید مال او از حلال بسیار و فرزندان صالح خداوند به او عطا کند و همه حاجات او روا شود و گناهان او آمرزیده گردد بَسم اللّه الرّحْمنِ الرَّحَیمَ اَسْتَغْفِرُ اللَّه الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَالْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْتَغْفِرُکَ ما قَدَّمْتُ وَ ما اَخَْرْتُ وَ ما اَسْرَرْتُ وَ ما اَعْلَنْتُ مَنْ مَعْصِیِتَکَ وَ اَسْتَغْفِرُکَ مِنْ الذَّنُوبِ الَّتی لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ وُ لَمْ یَطَّلعْ عَلَیْها سِواکَ وَلا بَسَعُها اِلاّ حِلْمُکَ وَلا یَتَجاوَزُ مِنْها اِلا عَفْوُکَ وَ اسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلَّ یَمینِ صَدَرَ مِنّی فَخالَفْتُ مِنْها وُ اَسْتَغْفِرُکَ یا عَالِمَ الْغَیبِ وَلاشَّهادَهِ مِنْ کُلَّ سَیَّئَتهٍ عَمِلْتُها فی بَیاض النَّهارِ وَ سَوادِ اللَّیْلِ وَ مَلاَءٍ وَ خَلاَءٍ وَ سِرًّ وَ عَلانِیَهٍ وُ اَنْتَ ناظِرُ بِها اِلَهیَّ اِذَا اَرْتَکَبْتُها وَ اَنیّتُ بِها مِنَ العْصیانِ یا حَلیمُ یا کَریمُ وَ اَسْتَغْفِرُکَ لِکُلَّ سَیَّد الْمُرْسَلینَ وَ اِلیْنا مِنُ نَبِیَّکَ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَیَّبینَ الطَّاهِرینَ الْمَصْومینَ مَنْ الِ طه وَ یسَ بَرحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الَّراحِمینَ.
حضرت رسول(ص) فرمود هر که هر روز صد مرتبه این ذکر را بگوید (لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین) از فقر و وحشت قبر امان یابد و توانگر شود و درهای بهشت بر وی گشوده شود .
پیامبر اکرم (ص) برای کسی که نماز را اول وقت به جا می آورد، سه چیز را ضمانت کرده است:«برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.»
روایتی از امیرالمومنین برای افزایش رزق
حضرت امیرالمومنین (ع) برای افزایش رزق فرمودند:«ألا انبئکم بعد ذلک بما یزید فی الرزق:الجمع بین الصلاتین یزید فی الرزق و العقیب بعد الغداة و بعد العصر یزید فیر الرزق و صلة الرحم تزید فی الرزق و کسح الفناء یزید فی الرزق و مواساة الاخ فی الله عزوجل یزید فی الرزق و البکور فی طلب الرزق یزید فی الرزق و الاستغفار یزید فی الرزق و استعمال الامانه یزید فی الرزق و قول الحق یزید فی الرزق و اجابة الموذن تزید فی الرزق و ترک الکلام علی الخلاء یزیدفی الرزق و ترک الحرص یزید فی الرزق و شکر المنعم یزید فی الرزق و اجتناب الیمین الکاذبة یزید فی الرزق و الوضوء قبل الطعام یزید فی الرزق و اکل ما یسقط من الخوان یزید فی الرزق ومن سبح الله کل یوم ثلاثین مرة دفع الله عنه سبعین نوعا من البلاء ایسر ها الفقر»
ترجمه: آیا به شما خبر ندهم از چیز هایی که روزی را می افزاید؟! جمع کردن میان دو نماز بر روزی می افزاید، خواندن تعقیبات پس از نماز صبح و عصر بر روزی می افزاید، صله رحم بر روزی می افزاید، جاروب کردن جلوی در خانه بر روزی می افزاید، همدردی با برادر دینی به خاطر خداوند بر روزی می افزاید، صبح زود به دنبال روزی رفتن بر روزی می افزاید، استغفار بر روزی می افزاید، امانت داری بر روزی می افزاید، حق گویی بر روزی می افزاید، اجابت موذن بر روزی می افزاید، سخن نگفتن هنگام قضای حاجت بر روزی می افزاید، ترک حرص بر روزی می افزاید، شکر منعم بر روزی می افزاید، اجتناب از سوگند دروغ بر روزی می افزاید، وضو گرفتن قبل از غذا بر روزی می افزاید، خوردن آنچه از سفره بیرون ریخته بر روزی می افزاید؛هرکس روزی سی بار خداوند را تسبیح گوید خداوند هفتاد بلا را از او برطرف می کند که آسان ترین آن ها فقر است.
روایتی از حضرت زهرا برای افزایش رزق
از خمس با عنوان «کلید رزق» نام برده شده است. حضرت زهرا سلام الله علیها خمس و زکات را باعث تزکیه نفس و توسعه روزی می دانند.
دعا جهت توسعه رزق از امام جواد علیه السلام:
جهت وسعت رزق مکرر گفته شود:
یا من یکفی من کل شی ء و لا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمنی .
آیه جهت خیر و برکت پیدا کردن مغازه و منزل
برای افزایش خیر و برکت در دکان یا مغازه خود آیه 59 سوره انعام را بر صفحه از قلع بنویسید و در آنجا آویزان کنید .
وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لایَعْلَمُها اِلاّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرَّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ اِلاّ یَعْلَمُها وَ لا حَبَّهٍ فِی ظُلُماتِ الْاَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ فی کِتابٍ مُبین
آیه به جهت زیادی رزق
برای وسعت رزق آیه مبارکه و من یتق الله تا آخر آیه 3 سوره طلاق (وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا ) را سه مرتبه بعد از نمازهای واجب با سه مرتبه صلوات در اول آن و سه مرتبه صلوات در آخر آن بخوانید تا ان شاء الله رزق و روزی تان افزایش یابد.
سوره هایی که در روایات برای ازدیاد رزق و روزی توصیه شده:
سوره واقعه: امام صادق (علیه السلام) می فرماید:کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی بیند و از دوستان حضرت علی (علیه السلام) می شود...
سوره همزه: امام صادق (علیه السلام) می فرماید:هر کس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می شود و روزی بر او روی می آورد...
سوره لیل: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می گیرد.
سوره مزمل: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود.
سوره ذاریات : امام صادق (علیه السلام) می فرماید:هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می کند و روزی فراوانی برایش می دهد...
سوره ممتحنه :امام سجاد (علیه السلام) می فرماید:هر کس سوره ممتحنه را در نماز های واجب و مستحبی بخواند خداوند. فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می کند؛ و همچنین سوره های نجم، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است.
دعا جهت گشایش روزی و ادا قرض
ابو بصیر نقل می کند:به حضرت صادق (علیه السلام) از حاجت خودم شکایت کردم و از آن حضرت خواستم که به من دعایی جهت رزق بیاموزد
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:در نماز شب، وقت سجده (در روایت دیگر:در سجده آخرِ رکعتِ هشتمِ نافله شب) این دعا را بخوان:یا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ یا خَیْرَ مَسْئُولٍ وَ یا اَوْسَعَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مُرْتَجیً اُرْزُقْنی وَ اَوْسِعْ عَلَیَّ مِنْ رِزْقِکَ وَ سَبِّبْ لی رِزْقاً مِنْ قَبْلِکَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ. حضرت این دعا را به من تعلیم فرمود، از وقتی که من آن را خواندم، دیگر محتاج نشدم.
علی علیه السلام فرمود:شکایت کردم به پیغمبر از قرض ، پس فرمود:بگو یا علی !پس اگر به قدر کوه بزرگی قرض دارباشی خدا ادا می فرماید. ان شاء اللّه تعالی .
اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک .
نکته :
کسب و روزی زمانی افزایش پیدا می کند، رزق و روزی از راه حلال کسب شود و نگاه پروردگار الهی را به دنبال داشته باشد. باید بدانید صرف خواندن این دعاها و سوره ها شما به رزق و روزی فراوان نمی رسید بلکه کوشش برای رسیدن به رزق و روزی بسیار موثر است، حتی اگر آن بسیار کم باشد.
علی قنبریان
متون علمی از بین کتابهای یونانی، ایران باستانی، هندی، و... به عربی برگردان شد و متفکران مسلمان همچون ابونصر فارابی، شیخاشراق، ابنسینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا با مطالع? آثار مذکور و همچنین با تمسک به معارف ناب و ارزشمند حِکمی قرآن و روایات، شالود? فلسف? اسلامی را بنیان نهاده و فروعات آن را افزایش دادند تا جایی که برخی از مسائل جدید که هیچ سابقهای در حکمتها و فلسفههای پیشین نداشت بر آن افزودند.
1 خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا (979ق ـ 1045ق) است. به این مناسبت در مقاله حاضر به تبیین و بررسی زندگانی و آرا و اندیشههای این فیلسوف بزرگ میپردازیم.
* * *
زندگینامه
حکمت متعالیه توسط محمدبنابراهیم قوامی شیرازی مشهور به صدرالدین شیرازی، آخوند، ملاصدرا و صدرالمتالهین تاسیس شد. وی در سال 979 قمری متولد و در سال 1045 قمری در بصره وفات یافت. او در شهر شیراز در خانوادهای متمکن به دنیا آمد. پدر او یکی از وزرای دوره صفویه بود. ملاصدرا تنها فرزند خانواده،تحت عالیترین مراقبتها رشد کرد و از بهترین تعلیم و تربیت ممکن در زادگاهش برخوردار بود. پس از رسیدن به سن رشد و تکمیل تحصیلات مقدماتی و بعضی از سطوح فقه و اصول به قزوین و سپس اصفهان که پایتخت و دارالعلم زمان صفویه بود، مسافرت کرد و در علوم نقلی پیش شیخ بهاءالدین محمد عاملی (953-1031ق) که از نوادر و مفاخر روزگار بود، حضور یافت (شیخ بهاءالدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی از دانشمندان بزرگ عصر صفویه و شیخالاسلام شاه عباس است) و علوم عقلی را نزد فیلسوف شهیر، سیدمحمدباقر استرآبادی مشهور به میرداماد (969-1041ق) که ملاصدرا در مناسبتهای مختلف، از او به عظمت یاد کرده است، فراگرفت (صدرالدین شیرازی «ملاصدرا»، شرح اصول کافی، ج1، ص213).
بعداز تکمیل تحصیلات علوم عقلی، به مطالعه و تفحص و تعمق در آثار حکما و فلاسفه و عرفا و متکلمان پرداخت و بر آراء و افکار پیشینیان مسلط گشت و پس از اطلاع کامل از آثار قدما و متأخران در مسائل الهی و مباحث حکمی، دست به اجتهاد و اظهارنظر زد اما متأسفانه آماج حملات علمای ظاهرگرا قرار گرفت، تا جایی که برخی از آنها وی را تکفیر کردند. از همین رو رهسپار روستای کهک (قریه کوچک و دورافتادهای در حوالی قم) شد. او در مقدمه اسفار، چنین میگوید:
«من در آغاز جوانی به اندازه توان در فلسفه الهی صرف نمودم... و در دریای ژرف حکمت، صدفهای علمی یافتم که استوار بر ستونهایی از براهین محکم و پر از جواهر... زمانی دراز با خود گفتوگو و کنکاش نمودم... تا این صدفهای گرانقدر را شکافته و مروارید غلطان را از آن بیرون کشم... و کتابی جامع تصنیف نمایم که فراگیر آنچه در کتب پیشینیان یافتهام باشد... اما روزگار بازدارنده، مانع کارم شد و از هدفم باز میداشت. میدیدم زمانه از روی دشمنی، دل بر تربیت نادانان و فرومایهگان بسته و آتش جهالت و گمراهی از بدحالی و پستی رجال سر بر کشیده است. من، گرفتار مردمی گشتهام که فهم و دانش از افق وجودشان غروب کرده و دیدگانشان از نگرش به انوار حکمت و رازهای آن بسان خفاشها از دیدن روشنایی معرفت عاجزند... وقتی وضعیتم را چنین دیدم... در یکی از شهرها منزوی گشته و با گمنامی و شکستهبالی به گوشهای خزیده... نه درسی گرفتم و نه کتابی تألیف کردم زیرا تصرف در علوم و صنایع و بیان مباحث و دفع مشکلات و روشن کردن مقصود و رفع دشواریها نیازمند تصفیه اندیشه و زدودن خیال.... پس از گذشت دورانی مدید از عزلتم جانم بهسبب مجاهدات زیاد، به فروغ نورانی نور گرفت و قلبم بهعلت فراوانی یافتهها، شعلهور شد و در پی آن انوار ملکوت بر آن تابیده شد... رموزی برایم کشف شد که تا حالا منکشف و آشکار نشده بود...» (صدرالدین شیرازی «ملاصدرا»، الحکمهًْ المتعالیة فی الاسفار العقلیهًْ الاربعهًْ، ج1، ص4)
بنابراین زندگی علمی ملاصدرا به سه دوره مشخص تقسیم میشود:
مرحله اول: دوره آموزش و تحصیل و تتبع در شیراز و اصفهان؛
مرحله دوم: ریاضت و تزکیه نفس در کهک، که در این دوره خود را بهطور کامل وقف زندگی معنوی کرد؛
مرحله سوم: دوره تألیف، نگارش و تدریس که بهمنزله محصول دو دوره گذشته وی است.
ملاصدرا صاحب ابتکارها و تحقیقات عمیقی است. او آشنا به مبانی فکری حکیمان و فیلسوفان یونان و ایران قبل از اسلام بود و همچنین تفکر فلسفی بعد از اسلام مانند مشاء و اشراق را کامل میشناخت و بر آنها شرحهای مهمی نگاشته است. او در کلام شیعی و سنی بویژه آثار غزالی و امام فخرالدین رازی تخصص داشت و سرانجام از همه مهمتر آنکه احاطه بر تعالیم تصوف و عرفان ابنعربی داشت. او توانست با ارائه تلفیقی نوین از همه آنها، فلسفه بدیع و مکتبی متجانس و سیستمی همخوان را که اجزای آن هریک بهطور دقیق در جایگاه خاص خویش واقع شده است پدید آورد و چشمانداز عقلی جدیدی را ایجاد کند که به حکمت متعالیه شهرت یافت (محمد رازآبادی، مرگ از دیدگاه اگزیستانسیالیسم و حکمت متعالیه: با تأکید بر رویکرد قرآنی پیروان حکمت متعالیه، ص10ـ12)
ملاصدرا آثار بسیاری در قالب تألیف و شرح دارد. شهرت آثار وی،ما را از معرفی آنها بینیاز میکند. یکی از آثار وی «شرح هدایهًْ الحکمهًْ» است. کتاب «هدایهًْ الحکمهًْ» اثر اثیرالدین ابهری بوده و در سه بخش منطق، طبیعی و الهی است. بر بخش فلسفی این کتاب شروح و حواشی متعددی نوشتهاند (کریم نیرومند، تاریخ پیدایش تصوف و عرفان: عرفا و حکمای استان زنجان، ص309ـ311). معروفترین آنها دو شرح است: یکی شرح قاضی کمالالدین میرحسینبنمعینالدین میبدی (د909ق) که بارها به همراه حواشی تنی چند از علما و فضلا در هند، استانبول و تهران به طبع رسیده است و دیگری شرح صدرالمتألهین شیرازی (د1050ق) که مفصلتر از شرح میبدی است و بارها با حواشی و تعلیقات دانشمندان چاپ سنگی شده است.
حکمت متعالیه
غایت و هدف فلسفه (حکمت الهى) دو چیز است:
الف) شناخت موجودات بهنحوِ کلّى.
ب) تشخیص موجود حقیقى از موجود غیرحقیقى (سیّدمحمّدحسین طباطبایی، آموزش آسان فلسفه: ترجمه و تلخیص کتاب بدایهًْالحکمهًْ بهصورتِ پرسش و پاسخ، ص9).
بنابراین فلسفه از تمامی علوم عامّتر است، زیرا موضوع آنکه موجود است، عامّترین موضوعات است و همهچیز را شامل است (سیدمحمدحسین طباطبایى، نهایهًْ الحکمهًْ، ص5)
فلسف? اسلامی به سه شاخ? عمد?اشراق، مشأ و حکمت متعالیه تقسیم میشود و از این میان آموزههای حکمت متعالیه به عرفان نزدیکتر و همسوتر است.
الف) فلسف?اشراق
مؤسس مکتباشراق، شهابالدین یحییبن حبشبن امیرک ابوالفتوح سهروردی است.اشراق در لغت به معناى روشن کردن و نور دادن است و نزد حکما عبارت است از: ظهور انوار عقلى و درخشش و رسیدن آنها به روانهاى کمالیافته و وارسته از مواد و اجسام. به بیان دیگر، عبارت است از فلسف? مبتنى بر اشراقى که کشف است. این حکمت، حکمتاشراقیان ایرانى است. مقصود آنان نیز هماناشراق به معناى ذوق و کشف است. از این جهت بین حکمتاشراق و حکمت مشرقى که ابنسینا از آن سخن گفته است، فرقى نیست. زیرا مقصود از شرق، سرچشم? رمزى تابش نور است. حکمتاشراق با فلسف? ارسطویى متفاوت است، زیرا حکمتاشراق متکى بر ذوق و کشف و شهود است، درحالىکه فلسف? ارسطویى متکى بر استدلال عقلى است. اکتسابِ معرفت، در فلسف? ابنسینا، با احساس، تخیل و وهم به حد کمال نمىرسد بلکه کمال آن به ادراک عقلى است و بالاترین درجات عقل انسانى، عقل مستفاد است که معارف را به طریقاشراق از عقل فعال کسب مىکند (جمیل صلیبا و منوچهر صانعى درهبیدى، فرهنگ فلسفى، ص142).
ب) فلسف? مشاء
مشاء یعنى بسیار راهرونده و مشائى به معناى ارسطویى است. پیروان ارسطو از این جهت به این عنوان نامیده شدهاند که او شاگردان خود را در حال راه رفتن تعلیم مىداد (جمیل صلیبا و منوچهر صانعى درهبیدى، فرهنگ فلسفى، ص590). نماینده و مربی سترگ فلسف? مشاء در عالم اسلام، ابوعلی سینا است.
برخى از حکما در تحریر مسائل مهم فلسفى و تدوین کتب علمى، قدرت خاص دارند و مباحث علمى را به سبکى عالى و مقرون با ابتکار و تصرف در مبانى علمى به سلک تحریر درمىآورند. شیخ رئیسو فارابى از این دسته از فلاسفه به شمار مىروند. شیخ، فلسفه مشّاء را با اسلوبى عالى و توأم با تحقیق و تدقیق و جامعالاطراف، تألیف نموده است (شیرازی، صدرالدین «ملاصدرا»، سه رسائل فلسفى، ص39ـ40).
در تداوم حرکتى که فارابى آغاز کرد، شیخالرئیسبوعلى سینا (370- 428ق) فلسف? اسلامى را در قالب فلسف? مشّاء به اوج شکوه و اقتدار خود رسانید. او تلاش کرد تا با رفع کاستیهاى مبنایى و متدیک حکمت ارسطویى که در فلسف? اسلامى به بار نشسته بود، فلسف? اسلامى را استحکام بخشد (غیاثالدین دشتکى شیرازى،اشراق هیاکلالنور، ص34)
ج) حکمت متعالیه
ملاصدرا، حکیم نامدار ایرانی، بنیانگذار فلسفهای است که خود، آن را در دو اثر نامدار خویش، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العلیة الاربعة و الشواهد الربوبیه، حکمت متعالیه خوانده است و براى کتاب خود برگزیده است. حکمت متعالیه ریشه در کلام خداوند و اندیش? حکما، عرفا و متکلمان اسلامی دارد و این مسئله به آن اهمیت و عمق ویژهای بخشیده است (محمد رازآبادی، مرگ از دیدگاه اگزیستانسیالیسم و حکمت متعالیه: با تأکید بر رویکرد قرآنی پیروان حکمت متعالیه، ص3). در نظر ملاصدرا حکمت ،آن است که بر وحی و قول معصوم استوار باشد و آنچه از علوم که این ویژگی را نداشته باشد قابل اعتنا و اعتماد نیست.
معروف است ملاصدرا عنوان «حکمت متعالیه» را برای فلسف? خودش از یکی از عبارتهای ابنسینا اخذ کرده است. اصطلاح حکمت متعالیه را اولینبار ابنسینا در کتاباشارات آورده است: «سپس اگر چیزی که نوعی رأی و فکر بیانگر آن است، و آن نظر جز برای راسخان در حکمت متعالیه آشکار نیست.» (خواجه نصیرالدین طوسی، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، ج2، ص417) و خواجه نصیرالدین طوسی در شرح آن مینویسد: «اینکه ابنسینا این مسئله را حکمت متعالیه دانسته، بهعلت آن است که حکمت مشائین، حکمت بحث و نظر محض است، ولی این مطالب و امثال آن از طریق بحث و نظر همراه با کشف و ذوق تمام میگردد. بنابراین حکمتی که مشتمل بر کشف و ذوق است، حکمت متعالیه نام نهاده است.» (خواجه نصیرالدین طوسی، شرحاشارات، ج3، ص401)
دربار? وجه تسمی? متعالیه دو نظر است:
الف) برخی از دانشمندان گویند (مهدى حائرى یزدی، مجل? ایرانشناسى، ص71) بدان جهت ملاصدرا حکمت خود را متعالیه نامیده است که به زبانى بالاتر از زبان فلسف? معمولى مشاء واشراق سخن گفته است. وى تفوق و تعالى آن را به این مىداند که ملاصدرا برخلاف فلاسف? دیگر محور کل فلسف? خود را بر وجود نهاده است که وجود را اصیل مىداند و کلی? مسائل فلسف? الهى را با دیدگاه خاص خود در باب اصالت وجود و وحدت آن حل مىکند. چنانکه خواهید دید از دیدگاه او همهچیز، مراتبِ وجود است. اسماءاللّه، صفات و افعال هم مراتبى از وجودند.
ب) بعضی دیگر براساس جامعیت فلسف? ملا صدرا، متعالى بودن را توجیه کردهاند، زیرا تلفیق بین مشاء،اشراق و آیات و روایات است. فلسف? ملاصدرا تلفیقى است از حکمت ذوقى و بحثى، عرفان و آیات و روایات و از این رو پارهاى او را حکیم التقاطى مىدانند؛ درحالىکه در واقع چنین نیست. ملاصدرا از حکمت ذوقى هم از شاخ? یونانى آن یعنى اندیشههاى افلاطون و فیثاغورس و رواقیان و هم از شاخ? اسکندرانى آن یعنى اندیشههاى نو نوافلاطونیان و نو رواقیان و هم از شاخ? ایرانى آن یعنى اندیشههاى شهابالدین سهروردى بهره گرفته است و از سوى دیگر از اندیشههاى ارسطو بنیانگذار حکمت مشاء و پیروان او در یونان و تمدن اسلامى که وارث کل حکمت مشاء (فارابى و ابنسینا) است، نیز بهرهها برده است و علاو? بر آن، از سخنان عارفان بزرگى مانند حلاج، بایزید و محیالدین استفاده کرده است و چون فیلسوفى است مسلمان ، در جهت حکمت ایمانى توجه کامل به مفاد آیات و روایات داشته است اما نقل اندیشههاى بزرگان فلاسفه و عارفان و اهل کلام، به این معنا نیست که فلسف? او فلسف? تلفیقى است (سیدجعفر سجادى، فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا، ص10ـ11).
ملاصدرا در سال 1050 قمری وفات کرده است و در دور? صفویه کتاب «اسفار» را نگاشت ولی دستگاه فلسفی حکمت متعالیه چند قرن بعد و در زمان قاجار، در کنار دو قسم دیگر قرار گرفت. حکمایی همچون ملا هادی سبزواری (1212–1289ق) و فلاسف? متأخر از وی مانند قمشهای، جلوه، زنوزی، با تدریس اسفار و دیگر کتابهای ملاصدرا، حکمت متعالیه را بر سر زبانها انداختند. دلیل ما بر این مدعا آن است که علامه محمدباقر مجلسی (مجلسی دوم) (1037ـ1110ق) که از معاصران ملاصدرا است و در برخی از کتابهایش به عرفا و فلاسفه تاخته است، نامی از ملاصدرا و حکمت متعالیه نمیبرد. بالاتر از آن اینکه علامه محمدکاظم هزارجریبی (متوفای 1237 قمری) که زندگانیاش مصادف با دو سلسل? پادشاهی زندیان (1163_1209ق) و قاجاریان (1209_1344ق) بود، در کتابها و رسالههایش نامی از ملاصدرا نبرده است. هزارجریبی که با تیغ نقد خویش بسیاری از فلاسفه و عارفان ریز و درشت را به خون غلطانده، چطور وزنه سنگینی همچون ملاصدرا را که دارای دستگاه فلسفی است، فراموش کرده است!؟
مخالفت با برخی از اندیشههای ملاصدرا
در طول تاریخ برخی از دانشمندان با نظریات عرفا و فلاسفه مخالفت کردهاند؛ تا آنجا که آنها را متهم به کفر کردهاند. بررسی صحت و سقم ادعای آنان خارج از گنجایش مقاله حاضر است. بهعنوان نمونه، ملاصدرا و برخی از فلاسفه قاعد? معروف «انّ الواحد لا یصدر عنه الا الواحد» (از وجود واحد، فقط یک چیز صادر میشود) (صدرالمتألهین، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیهًْ الاربعهًْ، ج2، ص332) را مطرح کردهاند. برخی از دانشمندان اسلامی این قاعده را قبول نمیکنند زیرا آنان لوازم این نظریه را از کفریات میدانند. به نظرشان قائل شدن به این نظریه، نتایج نادرستی همچون نفی اسماء الهی، ارسالِ رسل و ثواب و عقاب از سوی خدا را در پی دارد. اما این تالیهای باطل هیچکدام از این نظریه نیست. زیرا مصدر تمامی امور، خداوند متعال است؛ بیواسطه یا با واسطه.
محمدکاظم هزارجریبی (متوفای 1237ق) از دانشمندان اسلامی است که با برخی از آراء و نظریات فلاسفه و عرفا مخالفت کرده است. وی در رسال? «منبّهالمغرورین» برخی از نظریات فلاسفه را نقد کرده است:
«یکی از اعتقادات باطل? فلاسفه این است که ایشان فعل خدا را منحصر دانستهاند در عقل اوّل و گفتهاند که عقل اوّل از صانع صادر شده است بر وجه ایجاب یعنی حقّتعالی قادر بر ترک آن نبود مانند آتش العیاذ بالله که قادر بر ترک سوختن نیست و فرقی که ایشان در میان صانع و آتش کردهاند، آن است که [آتش] علم بر فعل خود ندارد و صانع علم دارد... و این قول کفر صریح است زیرا که این امر مخالف اجماع اهل اسلام و احادیث متواتره و نصوص قرآنی است.» (نسخ? خطی منبِّهالمغرورین، کتابخان? ملی، ش: 32149ـ5)
از لوازم فلسفه و حکمت، ژرفنگری و دقّت علمی است و تحقیقات مسئلهمحور فرع بر آنهاست. البته این به آن معنا نیست که هرچه در فلسفه آمده و فیلسوفان به آن رسیدهاند، مطابق با حقیقت باشد. برخی افراط کرده و نسبت کفر و زندیق به فلاسفه دادهاند مانند هزارجریبی. به نظر نگارنده اینگونه سوگیریها غیرمفید بلکه مُضرّ بوده است زیرا جامعه را از فواید و دستاوردهای فلاسفه محروم میکند.
امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث گلایههای خویش را از نقد غیرعلمی دانشمندانی همچون ملاصدرا اینگونه بیان میکنند: «جناب صدرالمتألهین را، که سرآمد اهل توحید است، زندیق میخوانیم و از هیچگونه توهینى دربار? او دریغ نمیکنیم. از تمام کتابهاى آن بزرگوار مختصرمیلى به مسلک تصوف ظاهر نشود – بلکه کتاب کسر اصنام الجاهلیة فی الردّ على الصوفیة نوشته- [با این حال] او را صوفى بحت مىخوانیم. کسانى که معلومالحال هستند و به لسان خدا و رسول ملعونند مىگذاریم، کسى [را] که با صداى رسا داد ایمان به خدا و رسول و ائمه هدى(ع) مىزند لعن مىکنیم! من خود مىدانم که این لعن و توهینها به مقامات آنها ضررى نمىزند؛ بلکه شاید به حسنات آنها افزاید و موجب ارتفاع درجات آنها گردد؛ ولى اینها براى خود ماها ضرر دارد و چه بسا باشد که باعث سلب توفیق و خذلان ما گردد.» (امام خمینی، چهل حدیث «اربعین حدیث»، ص456).
کیفیت استدلالورزی ملاصدرا
استدلال (Argumentation) در اصطلاح علوم عقلی عبارت است از: انتقال از چند معلوم تصدیقی به یک مجهول تصدیقی. (محسن غرویان، آموزش منطق، ص113) ملاصدرا در آثار خویش علاوهبر استدلال عقلی از کشف و شهود نیز استفاده کرده است اما آن را در برابر کشف و شهود، حائز معرفت ضعیف خوانده است:
«فالعلم بها اِمّا ان یکون بالمشاهدة الحضوریة او بالاستدلال علیها بآثارها و لوازمها فلا تعرف بها الّا معرفة ضعیفة.»... از استدلال، غیر از معرفت ضعیف بهدست نمیآید. (صدرالدین شیرازی «ملاصدرا»، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة ، ج1، ص52)
حکمت متعالیه که به معنای حکمت برتر و متعالی است بدان جهت به مکتب ملاصدرا اطلاق میشود که هم از لحاظ آموزهها و محتوا و هم بهلحاظ روش و مشرب، حکمتی برتر است:
الف)از لحاظ آموزهها و محتوا
بدان جهت که دستگاه سازوار هستیشناختی را ارائه کرده است که دارای ساختاری هماهنگ و از انسجام درونی خاصی بهرهمند است. فلسفهای که اجزاء آن همانند حلقات به هم تنیده، لازمه یکدیگر و دارای یک هویت واحده میباشد.
حکمت متعالیه، نام فلسفه اصیل و ابتکاری ملاصدرا است که بر وجود و تحلیلهای وجودی استوار شده است و با اصالت وجود آغاز شده و این مسئله تمام فلسفه او را در بر گرفته است. این نگاه به هستی قدرت تحلیل همه مسائل را در دستگاه و فلسفه او ممکن میسازد. استاد مطهری در مورد فلسفه ملاصدرا مینویسد:
«فلسفه ملاصدرا از یک نظر به منزله چهارراهی است که چهار جریان یعنی حکمت مشائی ارسطویی و سینایی و حکمتاشراقی سهروردی و عرفان نظری محیالدین و معانی و مفاهیم کلامی با یکدیگر تلاقی کرده و مانند چهار نهر سر به هم آورده، رودخانه خروشانی ساخته است. از نظر دیگر به منزله «صورتی» است که به چهار عنصر مختلف پس از یک سلسله فعل و انفعالها اضافه شود و به آنها ماهیت و واقعیت نوین بخشد که با ماهیت هریک از آن مواد، صورتاً مغایر است. فلسفه صدرا یک جهش است که پس از یک سلسله حرکتهای مداوم و تدریجی در معارف عقلی اسلامی رخ داده است.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج14، ص512).
فلسفه وجودی ملاصدرا موجب شده است که با بازآفرینی تمام مسائل فلسفی گذشته، تحلیلها و پاسخهای جدیدی بهدست آید که در گذشته نبوده است و همچنین با این نگاه وجودی عمیق مسائل جدیدی را طرح کند که در نظامهای فلسفی گذشته هرگز مطرح نبوده است. ملاصدرا در کتاب ارزشمند «اسفار» بارها به کتب ابنعربی استشهاد کرده و از آن نقل قول میکند.
ب) از لحاظ روش و مشرب
حکمت متعالیه بهلحاظ روش و مشرب نیز حکمت برتر است زیرا حکمای پیش از صدرالمتألهین، هرکدام عمدتاً از یک راه به پژوهش و تبیین نظریات خود پرداختهاند؛ چنانکه حکمت مشاء عقلمحوری را برگزید و حکمتاشراق کشف و شهود را و متکلمان نیز با ظواهر کتاب و سنت، بحث و جدال را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ اما صدرالمتألهین هر سه این عناصر را به هم متصل و مربوط ساخت. بنابراین عقل، کشف و شرع، بهعنوان سه رکن حکمت متعالیه، محورهای بحث و تحقیق ملاصدرا شدند. از این رو میتوان بیان کرد که سه اصل اساسی که حکمت متعالیه بر آن متکی است:اشراق یا شهود، دلیل یا برهان عقلی و دین یا وحی است که با در آمیختن معرفت برگرفته از این منابع، نظام تلفیقی ملاصدرا حاصل شده است. هدف این نظام تلفیقی، هماهنگ کردن معرفتی است که از طریق عرفان، برهان و علوم دینی، برای بشر قابل دسترسی است. حکمت متعالیه اگر چه از هر سه روش استفاده میکند و هر سه مشرب برای او مهم و قابل اعتنا است؛ لکن از آنجا که حکمت متعالیه، مباحث را بهشکل فلسفی ارائه میدهد، این رویکرد فلسفی به هستی موجب می شود تا پایبند به قوانین هستیشناختی عقلانی برهانی باشد و هرگز از آن تخطی نکند (صدرالدین شیرازی «ملاصدرا»، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج9، ص234؛ صدرالدین شیرازی «ملاصدرا»، العرشیة، ص103).
ابررایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد
ابررایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون پژوهشی وزارت علوم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس،مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون پژوهشی وزارت علوم برگزار شد.
توان پردازشی فعلی ابررایانه بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه) است.
ظرفیت پردازشی این ابررایانه تا 5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی در مرحله دوم و تا 10 پتافلاپس در فازهای بعدی قابل افزایش خواهد بود.
توان پردازشی فعلی ابررایانه در کاربردهای فوق سریع تا انتهای فاز اول برابر 30 پتافلاپس خواهد بود.
این ابر رایانه 12 برابر قوی تر از ابررایانه سال 1390 کشور است.
از این ابررایانه می توان در کاربردهای نوین مثل هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده و اینترنت اشیا استفاده کرد.
با این ابررایانه، ایران وارد باشگاه کشورهای دارای پردازش پتافلاپس شد.
انتهای پیام
حدیثی از پیامبر در منزلت آمرین به معروف و ناهین از منکر:
پیامبر : آیا شما را از کسانی خبر دهم که نه از انبیا هستند و نه از شهدا ولی مردم به مقام و جایگاه
آنان در پیش خدا که بر منبرهایی از نورند، غبطه میخورند؟ سؤال شد، ای رسول خدا آنان چه کسانی هستند؟
پیامبر فرمود: آنان کسانی هستند که بندگان خدا را محبوب خدا و خدا را محبوب بندگانش میگردانند.
سؤال شد معنای محبوب گردانیدن خدا در پیش بندگانش معلوم است اما چگونه بندگان خدا را محبوب
خدا میگردانند؟
پیامبر در جواب فرمودند: به چیزی که خداوند متعال دوست دارد دعوت میکنند و از چیزی که خداوند
متعال بدش میآید، نهی میکنند، پس هنگامی که بندگان خدا، او را اطاعت میکنند، محبوب خدا میگردند
و خداوند متعال آنان را دوست میدارد(.مستدرک الوسائل،ج ،2ص )182
2جملاتی از شهید مطهری در خصوص «امر به معروف و نهی از منکر:»
در سابق شعاع دید مسلمین امتداد بیشتری داشته و امر به معروف و نهی از منکر را محدود نکرده
بودند به چهار تا مسئله عبادات، بلکه این اصل را عملاً ضامن همه اصطلاحات اخلاقی و اجتماعی خود
میدانستهاند(.مجموعه آثار، ج ،20ص )196
همانطور که وقتی انسان به سفارشها و توصیههای پیشوایان دینی مراجعه میکند و یا به تاریخ
دور این اصل مراجعه میکند، متأثر و متأسف میشود که چرا این اصل امروز عملی نیست، وقتی هم که
درباره? منظرههای هولناک و وحشیانهای که در این اواخر به نام امر به معروف و نهی از منکر پیدا میشده
فکر میکند، خدا را شکر میکند که چه خوب شد که این امر به معروفها و نهی از منکرها از بین رفت و ای
کاش اگر بقایایی هم دارد از بین برود. مظاهری در این اواخر به نام امر به معروف و نهی از منکر در زندگی
98
اجتماعی ما پیدا شده که باید گفت اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر این است، خوب است متروک
بماند. (مجموعه آثار، ج ،20ص )198
در اخبار وارد شده که امر به معروف و نهی از منکر، سه مرحله و سه مقام دارد: مرحله قلبی، مرحله ید و
عمل. ما معمولاً ? از مرحله قلب به جای آنکه اخلاص و حسن نیت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درک کنیم،
جوش و خروش و عصبانیتهای بیجا میفهمیم؛ و از مرحله زبان به جای آنکه بیانهای روشن کننده و منطقی
بفهمیم که قرآن می ُ فرماید: ا ْد ُع ِالَ ِ ی سبیل ربّ ِ ک بالْ َ حکمة و الْ ِ موعظة الحسنة، موعظهها و پندها ّ ی تحکمآمیز
می ُ فهمیم؛ و از مرحله ید و عمل هم به جای آنکه تبلیغ عملی و حسن عمل و همچنین تدابیر عملی بفهمیم، تنها این
مطلب را فهمیدهایم که باید اعمال زور کرد. (مجموعه آثار، ج ،20صص )200-201
گذشته از اینکه ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید عمل را دخالت دهیم، به این نکته توجه
داشته باشیم که عمل هم اگر فردی باشد، چندان مفید فایده نیست، خصوصاً در دنیای امروز. این هم خود
یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آنهایی هم که اهل عمل میباشند، توجهی به عمل اجتماعی
ندارند و به اصطلاح «تکرو» میباشند. از عمل فردی کاری ساخته نیست، از فکر فرد کاری ساخته
نیست…، همکاری و همفکری و مشارکت لازم است. (مجموعه آثار، ج ،20ص )204
چیزی که بیش از هر چیز دیگر مورد غفلت است، دخالت منطق است در این کار. مقصود این است
که در کار معروف و منکر باید تدابیر عملی اندیشید و باید دید چه طرز عملی مردم را نسبت به فلان کار نیک
تشویق میکند و مردم را از فلان عمل زشت باز میدارد. چندی پیش در یکی از روزنامههای عصر مقالهای
خواندم تحت عنوان «خروارها پند و نصیحت.» در آن مقاله بعد از آنکه نوشته بود که در کشور ما خروارها
پند و نصیحت به صورتهای مختلف ولی بیاثر است این مثل را ذکر کرده بود«:یک جو درمان بهتر از صد
خروار نسخه است». بعد نوشته بود: چندین سال پیش در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالت فیلادلفیا،
زنها مبتلا به قماربازی شده بودند. ابتدا کشیشها و روزنامهنویسها و خطبا و فصحا تا میتوانستند راجعبه
بدی قمار خصوصاً برای زنها گفتند و نوشتند، ولی مثل همین حرفهای خودمانی مانند گردو روی گنبد
سرخورد و پایین افتاد و به جایی نرسید، تا آنکه شهردار محل به فکر افتاد یکی دو تا باشگاه و نمایشگاه هنری
زنانه دایر کند و سرگرمیهای مناسب در آنجا فراهم نماید، از قبیل جایزه دادن به مادران کاردان، کارهای
دستی و… که هر کدام برنامه و ترتیبات خاصی داشت و مردم را سر ذوق میآورد. دو سه سالی از این جریان
گذشت که زنهای آن شهر به کلی قمار را فراموش کردند. این را میگویند چاره عملی و تدبیر عملی. این
معنای دخالت دادن منطق و تدبیر است در مبارزه با منکرات. اگر آنها میخواستند به موعظهها و خطابههای
کشیشان و مقالهها و روزنامهها قناعت کنند میبایست برای همیشه بنشینند و مثل ما بگویند:
? گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
فصل دوم: یاددهی ـ یادگیری هر درس 99
? 3مایکل آلن کوک، یکی از نویسندگان و محققان برجسته آمریکایی در حوزه اسلامشناسی است. او
در حال حاضر، استاد دانشگاه پرینستون بوده و به عنوان یک اسلامشناس طراز اول غربی شناخته
میشود. وی کتابی به نام «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» تألیف کرده که به فارسی
? نیز ترجمه شده است. این کتاب حاصل پانزده سال تحقیق و نتیجه مراجعه به حدود دو هزار کتاب و
مقاله به زبانهای مختلف است. شاید دانستن انگیزه مایکل کوک برای تحقیق در این زمینه و تألیف
کتابی به این وسعت، جالب باشد:
«اطلاع از حادثهای زشت و ننگین در یکی از خیابانهای شهر شیکاگوی آمریکا و بیتفاوتی مردم حاضر
نسبت به آن، انگیزه من برای نوشتن این کتاب شد. در شامگاه یکی از روزهای پاییزی، در ایستگاه قطار
شهری شیکاگو، در حضور مردم، زنی مورد اذیت و آزار قرار میگیرد اما هیچ کس برای کمک به زن،
حرکتی نمیکند. فریادهای زن بیپاسخ میماند و رهگذران جز تماشا کاری نکردند .»…
پرسش مهمی که با اطلاع از این حادثه، برای مایکل آلن کوک مطرح میشود آن است که چرا مردم
ساکت بودند و اقدامی نکردند؟ مطالعات و تحقیقات وی نشان میدهد که تقریباً ? برخلاف همه نظامهای حقوقی
? دنیا، تنها نظام حقوقی اسلام است که با داشتن آموزه امر به معروف و نهی از منکر، زمینه ? مداخله ناظران در
برابر انحرافات را فراهم میکند.
? 4موشی در خانه صاحب مزرعه، تله موش دید، به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد، همه گفتند: تله موش
مشکل توست و به ما ربطی ندارد. ماری در تله افتاد و زن مزرعهدار را گزید، از مرغ برایش سوپ
درست کردند، گوسفند را برای عیادت کنندگان سربریدند، گاو را برای مراسم ترحیم کشتند و در این
مدت موش از سوراخ دیوار نگاه میکرد و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر میکرد.
5چند تشبیه درخصوص امر به معروف و نهی از منکر: امر به معروف مثل کاشتن گل در باغ است که
هر چه گلها بیشتر باشد یعنی کارهای خوب در جامعه رواج یابد، آن باغ زیباتر خواهد بود. نهی از
منکر هم مانند زدودن علفهای هرز و سمپاشی باغ است که مانع آسیب دیدن باغ میشود، البته هر
دو (گل کاشتن و زدودن علفهای هرز) برای داشتن باغی زیبا لازم است.
امر به معروف به مانند پدال گاز برای ماشین است و نهی از منکر هم چون پدال ترمز که هر دو ماشین جامعه
را هدایت میکنند. پدال گاز حرکت ماشین جامعه به سمت خوبیها را سرعت میبخشد و پدال ترمز مانع از
فرو افتادن در چالههای گناه و برخورد با موانع میشود.
6پاسخ برخی از بهانهها برای ترک امر به معروف و نهی از منکر
الف) بعضی میگویند: میترسیم تذکر دهیم و به گفته ما عمل نشود! در پاسخ این افراد باید گفت:
این توقع نابجاست؛ مگر مردم همه سخنان انبیا و امامان معصوم را گوش دادند؟ رسول اکرم به
100
حضرت علی فرمود: به خدا سوگند که اگر حتی یک نفر توسط تو هدایت شود، برای تو از آنچه
خورشید بر آن میتابد، بهتر است.
ب) بعضی میگویند: باید فکر اساسی کرد و کار از تذکر و موعظه گذشته است! در پاسخ میگوییم این
حرف مثل این است که تشنهای را ببینیم که از تشنگی در حال مرگ است و میتوانیم با کمی آب او را نجات
دهیم ولی بگوییم باید فکر اساسی کرد و باید به فکر آبرسانی سراسری به اینجا باشیم. البته فکر اساسی حرف
? منطقی است ولی این تفکر نباید بهانه ترک امر به معروف و نهی از منکر شود.
ج) برخی میگویند: برفرض ما امروز جلوی فساد وی را گرفتیم. باز فردا دوباره همان کار را خواهد کرد!
این مثل آن است که بگوییم اگر امروز منزل و حیاط را تمیز کنیم، باز هفته دیگر کثیف خواهد شد! تکرار
گناه فردا، دلیل بر سکوت امروز نیست.
منابع برای مطالعه بیشتر
1امر به معروف و نهی از منکر، شهید مطهری، مجموعه آثار، ج.20
2امر به معروف و نهی از منکر، محسن قرائتی.
3بزرگترین فریضه، آیت اللّ?ه مصباح یزدی، مؤسسه امام خمینی .
4نگرشی دیگر به امر به معروف و نهی از منکر، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام.
5امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، مایکل آلن کوک، بنیاد پژوهشهای آستان قدس
رضوی
بهشت سنگوارهای ایلام در انتظار افتتاح شدن/ جوانی که پنج هزار سنگواره و کانی جمع آوری کرده است
جوان خوش ذوق ایلامی توانسته با گردآوری 5 هزار سنگ، سنگوارهها و... از مناطق مختلف استان بخشی از تاریخ و جغرافیا ایلام را به منصه ظهور برساند این درحالی است که با ایجاد موزه نیز برای 2 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اولین موزه سنگواره (فسیل) ایلام توسط جوان خوش ذوق ایلامی با گردآوری انواع سنگوارهها و کانیها از مناطق مختلف استان با هدف ارتقای علاقمندی جامعه به دانش زمین شناسی و به نمایش درآمده و حتی توانسته برای 2 نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد کند.
با گذر از اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی تحولاتی در تکنولوژی نوین رخ داد؛ جامعهای بر پایه علم جایگزین جامعه عصر صنعتی شد و اهمیت کارآفرینی توانست سهم عمدهای از فن آوری روز را به خود اختصاص دهد.
سنگوارهها به ویژه بقایای ریز و ذره بینی آن علاوه به کمک در شناخت پیشینه حیات، کمک شایانی به شناخت تغییرات لایههای زمین و تعیین سن آنها نیز میکند؛ سنگوارهها ابزار غیر قابل جایگزینی برای شناخت زیرزمین و منابع آن به ویژه نفت و گاز هستند و اهمیت آنها در کشورهای نفت خیزی چون ایران قابل توجه است.
ایلام دارای طبیعتی متعلق به دورههای مختلف زمین شناسی است
مسعود کارزانیفرجاللهی کارآفرین خوش ذوق ایلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: استان ایلام دارای طبیعتی خاص متعلق به دورههای مختلف زمین شناسی است که برای علاقمندان به مطالعه و تحقیق یا جمع آوری سنگهای خاص، سرزمینی عالی و دست نخورده است.
وی افزود: تحقیق و جمع آوری سنگ را از سال 91 و بر اساس علاقه فردی که به این موضوع داشتم آغاز کردم و از آن سال تاکنون به بخش عمدهای از جغرافیای طبیعی استان سفر داشتهام که نتیجه آن جمع آوری پنج هزار قطعه سنگ، سنگواره، کانی و ابزارهای انسان اولیه بوده است.
این کارآفرین ایلامی تصریح کرد: ابتدا هدفم ایجاد یک مجموعه خانگی از انواع سنگواره و کانی بود اما باتوجه به گستردگی کار در حوزه سنگ و همچنین پتانسیلهای غنی منطقه فعالیت و اهداف خود را گسترش دادم و برای تحقق برنامهام به طور جدی و رسمی وارد دنیای سنگها شدم.
اولین و کاملترین موزه سنگ استان
عبدالمالک شنبهزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز گفت: هدف از ایجاد این موزه خصوصی در استان، ارتقای علاقهمندی جامعه به دانش زمینشناسی و آشنایی عموم بازدیدکنندگان با زیباییهای منحصر به فرد سنگها، فسیلها و کانیهای استان و همچنین تعامل بین مدرسه و دانشگاه و ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و دانشجویان است.
وی ادامه داد: در این مجموعه خصوصی طی چند سال تحقیق و بررسی، بیش از 4/5 هزار قطعه سنگ و همچنین کانیهای مختلف بهدست آمده؛ این موزه میتواند یکی از اولین و کاملترین موزههای سنگ موجود در استان باشد.
شنبهزاده تاکید کرد: تعداد مجموعه آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می شود 936 قطعه است.
تنوع بالای سنگها و فسیلهای موجود در ایلام
ناهید پرویزی مسوول موزههای استان نیز در گفتوگو با فارس مطرح کرد: طبیعت ایلام سرشار از تنوع است؛ این تنوع در سنگها و فسیلها که آثار به جامانده از موجودات قدیمی هستند نیز دیده میشود؛ موزه خصوصی سنگ وسنگواره متعلق به آقای مسعود کارزانیفرج اللهی بوده که مجموعه آثار به نمایش گذاشته شده در ویترینهای موزه 936 قطعه سنگ و فسیل است که شامل: شکم پایان، خارپوستان، مرجانها و سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هستند.
وی بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی استان و تنوع سایتهای فسیلی و سنگ میتوان گفت که در آیندهای نزدیک میتوان مجموعهای از سنگوارهها را بهره برداری و جمع آوری و سایتهای جدید و یا در حال انقراض را نیز کشف کرد.
مطالعه فسیلها به درک محیط دیرینه کمک میکند
هدایت اسدی کارشناس فسیل شناسی نیز در گفتوگو با فارس گفت: فسیلها یا سنگوارهها نشانههایی از گیاهان و جانورانی هستند که روزگاری بازمانده دار در قید حیات بوده و ممکن است بقایای یک مهره، تمام یا بخشی از اسکلت یک حیوان و یا گیاهان عظیم میکروسکوپی باشد.
وی ادامه داد: مطالعه آنها به ما امکان میدهد، محیط دیرینه را درک کنیم و به بررسی روند تحولات حیات روی کره زمین بپردازیم؛ این مکانها ممکن است بر اثر عملکردهای طبیعی( مانند هوازدگی و فرسایش) و یا فعالیت انسانی(مانند تراشههای جادهها و معادن ) در معرض دید قرار گیرند.
کارشناس فسیل شناسی خاطر نشان کرد: تاکنون، شناخت و درک جنبههای متفاوت فسیلها، مانند اهمیت علمی، زیست محیطی، آموزشی، تفریحی، فرهنگی و تجاری، توجه بیشتر به آنها را در سطح ملی و بینالمللی به دنبال داشته است.
اسدی ادامه داد: این فسیلها بخش جدایی ناپذیر(میراث طبیعی ) شمار میآیند و باید به بهترین شکل ممکن آنان را حفاظت کرد.
لزوم توجه به سنگها و سنگوارهها
جلیلیان یکی از شهروندان ایلامی نیز در گفتوگو با فارس گفت: دنیای سنگها در ایلام مغفول و ناشناخته باقی مانده است.
وی افزود: جغرافیای بکر استان ایلام ظرفیتی گسترده و بینظیر برای مطالعه، تحقیق و ایجاد موزههای سنگ و سنگواره است.
وجود سنگهایی با قدمت 142 میلیون سال در موزه
یکی از افرادی که در موزه مشغول کار است بیان کرد: در ایلام سنگهای مرجانی متعلق به زمانی که ایلام بستر دریا بوده و سنگهایی با قدمت 142 میلیون ساله مربوط به دوران کرتاسه یا میانه زیستی در این موره برای بازدید علاقمندان گذاشته شده است.
وی یادآور شد: در این موزه مشغول کار هستم و از کار کردن در اینجا لذت میبرم دنیای سنگها و کانیها شگفتیهایی دارد که واقعا برایم هیجان زده و لذت بخش است امید است این موزه گسترش و حمایت شود.
حال باید گفت این موزه دارای پنج هزار سنگ از گونههای مختلف است که در حال حاضر یک هزار و 500 قطعه آن بعد از تراش، پرداخت و جلا در معرض نمایش قرار گرفته و هر چند ماه یکبار این سنگها با نمونههای دیگری تعویض میشوند تا غنا و تنوع داشتههای موزه حفظ شود؛ مسوولین در این خصوص میتوانند با برنامه ریزی منسجم علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان شاهد بهشت سنگوارهها در جای جای کشور باشیم.
انتهای پیام/ 970813/ی
ارزش عبادت در جوانی










