<معلم -->
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اختراع موتور انبساطی؛ گامی بزرگ در راه خودکفایی صنعت خودرو

موتور انبساطی با پیستون‌های دورانی اختراع جوان نخبه بروجردی است که با انبوه قابلیت‌هاش می‌تواند کشور را در این زمینه به خودکفایی برساند.

اختراع موتور انبساطی؛ گامی بزرگ در راه خودکفایی صنعت خودرو

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، ابراهیم یاراحمدی هم مانند بسیاری دیگر از مخترعان و نخبگان از جوانان محله‌های جنوب شهر بروجرد است که اختراعش نه حاصل پشتوانه مالی خانواده، بلکه دسترنج سال‌ها تلاش و سخت‌کوشی او است.

علاقه‌اش به مکانیک خودرو او را در هنرستان و دانشگاه به تحصیل در همین رشته سوق داد، تا اینگونه در مسیری قرار گیرد که او را گام به گام به تحقق آرزوی چندین ساله‌اش یعنی طراحی موتور انبساطی با پیستون‌های دورانی نزدیک کند.

بنابراین به موازات تحصیل در دانشگاه به  تحقیق و پژوهش در این حوزه پرداخت تا روز به روز بر دامنه اطلاعاتش افزوده و همچنین با فراگیری نرم‌افزارهای مقدماتی و تخصصی مکانیک، قطعات موتورش را در فضای نرم‌افزاری طراحی کند.

به این ترتیب ابراهیم یاراحمدی 16 سال از عمرش را صرف طراحی پیچیده موتوری کرد که با رفع عیوب موتورهای چهار زمانه کنونی، می‌توان از آن به عنوان تحولی در ساخت موتور و صنعت خودروسازی یاد کرد.

او که به تازگی اختراعش را با تایید یکی از مراکز معتبر دانشگاهی به ثبت رسانده معتقد است، تولید انبوه این موتور می‌تواند کشور را در صنعت خودروسازی به خودکفایی رسانده و علاوه بر بومی‌سازی این تکنولوژی، جلوگیری از واردات و خروج ارز، در آینده نیز زمینه صادرات را فراهم آورد.

 

اختراعی که به معایب موتورهای رایج پایان داده است

از انگیزه‌اش برای ساخت موتور انبساطی گفته و می‌گوید: از مهمترین دلایل ساخت این موتور حذف معایب بسیاری است که در  موتورهای چهار زمانه فعلی وجود دارد.

به عبارت کلی ساخت موتور انبساطی با پیستون‌های دورانی علاوه بر افزایش راندمان مکانیکی و حرارتی، کاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، افزایش تنوع سوخت و جلوگیری از هدررفت انرژی مزایای بسیار متنوع دیگری نیز دارد.

این مخترع جوان مصرف سوخت ویژه و گران‌قیمتی مانند بنزین را از معایب موتورهای چهار زمانه برشمرده و می‌افزاید: این در حالی است که تنها 25 درصد از بنزین مصرفی در موتور به کار تبدیل شده و 75 درصد دیگر موجب اتلاف انرژی و آلودگی حرارتی زیست‌محیطی می‌شود.

یاراحمدی در مقابل از حذف انحصارها در استفاده از سوخت به عنوان یکی از وجوه تمایز موتور انبساطی یاد و تاکید می‌کند: به این ترتیب می‌توان از هرگونه موا‌د اشتعال‌زا مانند نفت سیاه، گازهای ترش، CNG، LPG و سوخت‌های دیگر در این موتور استفاده کرد.

با این تفاسیر استفاده از موتور انبساطی علاوه بر تنوع سوخت، کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان کاری، صرفه اقتصادی به همراه دارد.

او که حرکت رفت و برگشتی را از مهمترین عیوب موتورهای رایج می‌داند، بیان می‌کند: در این موتور برای انجام یک کار مفید پیستون‌ها باید 4 بار در 2 دور 360 درجه‌ای بالا و پایین کنند، اما در یک واحد موتور انبساطی با پیستون‌های دورانی در هر 360 درجه 12 کار مفید انجام می‌شود و این یعنی جهشی فوق‌العاده در بازده کاری موتور.

 

موتور انبساطی؛ اختراعی کم‌هزینه با سرعت و قدرت بالا

این مخترع بروجردی می‌گوید: بنابراین در حالی نوع کارکرد موتور چهار زمانه موجب افزایش اصطکلاک موتور و استهلاک خودرو می‌شود که اینها در موتور نوع انبساطی بسیار کاهش یافته و به حداقل رسیده است.

او با اشاره به راندمان پایین مکانیکی و هدر رفت انرژی به عنوان دیگر عیوب موتورهای رایج، عنوان می‌کند: حال آنکه در موتور انبساطی بالا رفتن راندمان حرارتی و مکانیکی منجر به کاهش مصرف سوخت در موتور و افزایش عمر کاری آن می‌شود.

یاراحمدی کاهش حجم و وزن موتور، سرعت و قدرت بیشتر، جلوگیری از تصاعدی شدن مصرف سوخت در دورهای بالای و ساخت و تولید کم‌هزینه را از دیگر محاسن و وجوه تمایز موتورهای انبساطی در مقایسه با دیگر موتورهای رایج برمی‌شمرد. 

طراحی و ثبت اختراعم 16 سال طول کشید

وقتی از او درباره چرایی زمان‌بر بودن طراحی اختراعش می‌پرسم، می‌گوید: طراحی و ساخت موتور به دامنه وسیعی از اطلاعات و تخصص‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف نیاز دارد، از سویی مشغله‌های کاری‌ در شرکت تاسیسات مکانیکی‌ام مزید بر علت شد، تا نهایتا طراحی و ثبت این اختراع 16 سال به طول انجامد.

او که اینک در حال طراحی دو موتور دیگر و نخستین پمپ ایرانی با روش کاری متفاوت و کارایی بالا است، همچنان اما دغدغه تجاری‌سازی اختراع موتور انبساطی‌اش را دارد.

 

 

 

ثبت جهانی‌؛ راهکاری برای انحصار تولید اختراعات

یاراحمدی که هم‌‌اکنون در حال ثبت جهانی اختراعش است، می‌گوید: از این طریق به مدت 20 سال انحصار تولید این موتور در اختیار کشور ایران قرار می‌گیرد.

او معتقد است انبوه‌سازی موتور انبساطی با پیستون‌های دورانی به عنوان طرحی که مشابه داخلی و خارجی نداشته و قطعات آن کاملا منحصر به فرد است، می‌تواند کشور ایران را در صنعت تولید موتور صاحب سبک کند.

این مخترع بروجردی با اطمینان خاطر می‌گوید: موتور مکانیکی نه تنها در صنعت خودرویی، بلکه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، صنعت برق و حوزه‌های بسیار متعدد دیگر کاربرد و کارایی دارد.

یاراحمدی که تاکنون خود به تنهایی نیمی از مسیر تولید قطعات این موتور انبساطی را با استفاده از ابزارهای ابتدایی آماده کرده است، می‌افزاید: اگر اعتبار لازم تامین شود، نیم دیگر کار ظرف یک ماه تهیه و نمونه کامل موتور آماده می‌شود.

خواسته‌اش از مسوولان این است که پس از  راستی‌آزمایی اختراعات مخترعان توسط کارشناسان زبده و خبره، در گام بعدی مسیر را برای تولید انبوه تولیدات آن‌ها هموار کنند.

 

توانمندی‌های نخبگان را باور کنیم

یاراحمدی اما مهمترین دغدغه مخترعان را در بی‌اعتمادی به توانایی‌های آنان می‌داند، از اینکه باور قوی برای ایمان به توانمندی‌های نخبگان وجود ندارد و همچنان به قول معروف "مرغ همسایه غاز است".

ارتباط کم‌جان و بی‌رمق صنعت و دانشگاه را مصداق این ادعا دانسته و رفع این نقیصه را در ایجاد ارگان یا ارگان‌هایی تخصصی برای ایفای نقش حمایتی از اختراعات نخبگان و پیوند زدن آن‌ها با حوزه صنعت ممکن می‌داند.

می‌گوید: تحقق این مهم می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای برای آشتی این دو باشد، تا اینگونه صنعتگران به جای تجربه‌آموزی، از توان نخبگان برای روزآمدی و کیفیت‌بخشی تولیدات‌شان بهره‌ ببرند.

ابراهیم یاراحمدی اینک و با پشت سر گذاشتن سال‌های سخت و طاقت‌فرسایی که به تنهایی و با دستان خالی ایده‌اش را به اختراع تبدیل کرد، چشم به راه دستان یاری‌گر مسوولان است، تا شاید نویدبخش پایان دلواپسی‌ها و تحقق رویای دیرینه‌اش یعنی تجاری‌سازی اختراع او باشد.

گفتگو از مژگان شمس

انتهای پیام/85012/






تاریخ : پنج شنبه 98/9/28 | 10:59 عصر | نویسنده : معلم | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.